top of page

Miért nem marad fenn egy vállalkozás sem, ami nem tervezhető és nem skálázható?

Az, hogy vannak ügyfele, árbevétele még egyáltalán nem garantálja azt, hogy fenn is marad a vállalkozása. A hosszú távú siker nem itt kezdődik, hanem ott, ahol a működés tervezhetővé, mérhetővé és skálázhatóvá válik.


Fenntartható üzleti modell, átgondolt stratégia és a pontos pozicionálás nélkül a növekedés gyakran véletlenszerű, kampány- vagy szerencsealapú. Ha nem tudja pontosan, mitől működik most, nehezebb lesz megismételni vagy tovább építeni mindent, amibe most és ma még fektet.


Miért fontos, hogy egy vállalkozás tervezhető és skálázható legyen?


A kiszámítható működés biztonságot és stabilitást ad a vezetői döntésekhez, hiszen pontosan látható, mire lehet építeni, milyen eredmények várhatók. Egy jól megtervezett, skálázható üzleti modell lehetőséget teremt arra is, hogy a vállalkozás új piacokon jelenjen meg, új vevőket szólítson meg és lépésről lépésre építse fel a növekedését is.


A bevételek bővítése és növekedése mellett a költségeket is optimalizálni kell, a hatékony működéshez ez is nélkülözhetetlen. Ha így tesz sokkal rugalmasabban tud majd reagálni a piaci változásokra, válsághelyzetekre vagy éppen új trendek megjelenésére, hiszen van egy biztos alapja, amire építhet.


A tervezhetőség és a skálázhatóság nem csupán a belső működést stabilizálja, hanem közvetlenül erősíti a vállalkozás piaci pozícióját is. Hosszú távon csak így tud valódi versenyelőnyt szerezni.


Mivel jár, ha nincs egy vállalkozásnak tervezett üzleti modellje?


  • Az eredmények hónapról hónapra kiszámíthatatlanok lesznek.

  • Nem lesz érthető és világos, hogy valójában honnan jönnek az új ügyfelek, a növekedés minek köszönhető. Hol kell fékezni és hol kell gázt adni.

  • A működés túlzottan a cégvezető jelenlététől fog függni, nem igazán lehet így sem szervezetet, sem folyamatokat építeni.

  • Nem fog tudni sem új piacokon megjelenni sem bővülni, növekedni egészségesen.


Spotify példája arra, hogyan építhető skálázható és tervezhető üzleti modell növekedési stratégiával.

Spotify – hogyan vált a kezdeti ötletből skálázható üzleti modellé?


A Spotify indulásakor egy svéd startup volt, amely megpróbált válaszolni egy világméretű problémára: hogyan lehet legálisan, kényelmesen zenét hallgatni? Az üzleti modelljük az elején nem volt fenntartható: a kiadókkal való alku, a technológiai költségek és a piacok szabályozása mind komoly kihívást jelentettek.


A Spotify fokozatosan építette fel azt a modellt, ami skálázhatóvá és tervezhetővé tette a működésüket: előfizetéses rendszerré tették, freemium modellt alakítottak ki, adatvezérelt döntésekre alapították a fejlesztéseiket, a folyamatos nemzetközi terjeszkedésre helyezték a hangsúlyt.


Ma a Spotify nem csak technológiai cég, hanem a világ egyik legismertebb B2C üzleti modelljének példája arra, hogyan lehet egy ötletből jól működő, skálázható, fenntartható vállalkozást építeni.


Mi ebből a tanulság?


A hosszú távú növekedés nem a szerencsén vagy egyetlen ügyfélen múlik. Akkor tud tervezhetően működni, ha pontosan látja: miért választják Önt az ügyfelek, hogyan tud újakat megszólítani, és hogyan tudja mindezt egy skálázható rendszerrel fenntartani.


Ha szeretné megérteni, hogyan lesz működő modellből fenntartható üzleti siker, nézze meg, hogyan segíthet ebben a NEXT Program.




Hozzászólások


bottom of page