Ön is influencer?! Akkor valószínű Önnek is kell arcvédjegy.
- dr. Czirják-Nagy Ágota, LLM., MBA

- júl. 9.
- 3 perc olvasás
Frissítve: júl. 17.
Az influencerség ma már lassan mindenkinek a munkájának a része. Hatásmechanizmus. Egyre többen élnek abból, hogy másokra hatnak – a stílusukkal, tudásukkal vagy egyszerűen azzal, amit képviselnek. Hogyan lehet megvédeni azt, ami őket valóban értékessé teszi – az arcukat, a személyiségüket, a hitelességüket?
Ebben a cikkben bemutatjuk, milyen főbb típusai vannak az influencereknek – és hogy kinek miért lehet döntő jelentőségű az arcvédjegy, azaz a digitális identitásának a védelme.
Kik az influencerek és miért kell nekik az arcvédjegy?
Véleményvezérek (Voice vagy Persona Influencerek)
Ők azok, akik társadalmi kérdések, közéleti témák, egyéni meggyőződések mentén építik a követőtáborukat. A hitelességük a legnagyobb értékük – ezért az arcvédelem náluk szinte etikai kérdés is. Tipikus képviselők: publicisták, közszereplők, akár politikusok is.
Miért kellene nekik az arcvédjegy? Felelősségük gondozni a csatornájukat, a munkájuk része kell legyen a hiteles tartalmak közzététele és a fake tartalmak letiltása is ha kell.
Szakértő influencerek (Niche Authority)
Az érték itt nem az arcban, hanem a tudásban rejlik – de a bizalom az arcukon keresztül épül. Ügyvédek, orvosok, tanácsadók, pszichológusok arcát már ma is sokan ismerik. A platformok működésének köszönhetően pedig sok AI modell „megtanulta”.
Miért fontos a védelmük? Azért, hogy a nevükhöz és arcukhoz kötött tartalmak ne torzuljanak el. Hogy mindig biztosak legyenek abban, hogy ami a nevük és arcuk alatt megjelenik, az egy ellenőrzött tartalom. Ahhoz pedig, hogy ezt őrizni tudják, szükségük lesz arcvédjegyre.
Sportolók, hírességek
A világon először ők törtek utat ennek a jövedelem szerző vagy jövedelemi fokozó lehetőségnek a zenészek és színészek mellett. Régóta pénzt termelnek az arcukkal csak más jogi keretek mentén, nem feltétlenül optimálisan vagy tudatosan. A nemzetközi sportvilágban a személyiségvédelem már alap, de Magyarországon ez még gyerekcipőben jár.
Mi a kockázat? Deepfake, hamis endorsement, engedély nélküli AI-klónok. Csak a képzelet és a technológia szabhat határt. Arcvédjegy nélkül elég nehezen tudják majd befolyásolni az online térben, hogy ki és milyen céllal használja fel őket bármilyen célra.
Lifestyle és esztétikai influencerek
Sminkesek, stylistok, dizájnerek – akiknek az „ízlésük” maga a brand. Az arc, a színvilág, a megjelenés együtt adja az értéket, amit sokszor másolnak, torzítanak. Az arcuknak a védelme nem azért fontos náluk, mert pénzt keresnek, nem feltétlenül ez az érték abban, amit elérnek a megosztásaikkal.
Miért fontos nekik? Mert a vizuális imprint elválaszthatatlan a személyüktől. Sokszor tesznek közzé magántartalmakat, személyes megosztásokat, amiket nem feltétlenül szeretnének viszont látni az engedélyük nélkül. Ha van arcvédjegyük, ezt könnyen tudják kezelni majd.
Kreatív alkotók, előadók
Tartalomgyártók, zenészek, humoristák – akikből könnyen lehet AI-avatar. Valószínű ez is lesz a jövőjük is. Felismerhető stílusuk és arcuk van, kiépített personájuk, amire nagyon sokat költenek. Sokszor ikonikusak. Vagy karaktereket használnak. Egyiket sem védik. A közszereplés elérése náluk cél, eszköz arra, hogy keresettebbek legyenek, felkértek, reklámozzák a produkciójukat. Nem biztos, hogy le kellene nyelniük a "rossz reklám is reklám" gombócot.
Miért fontos a védelmük? Mert az avatarizációval eltűnhet a kontroll a kezükből. Tudatosa használva viszont komoly költséget és időt spórolhatnak meg. Könnyebben tudják ők is így magukat eladni, duplikálni. Nem mindegy, hogy egy pár dolláros szoftver teljesít helyettük pár perc alatt, vagy nekik kell költséget és időt beletenniük. Az, sem hogy hogy biztosítják a felkérők felé a kizárólagosságukat. A jelenleg használható AI alkalmazások feltanítása jelentős kockázatot rejt magában. A készlet részévé válik arcuk így könnyen előfordulhat, hogy valaki teljesen jóhiszeműen csak felhasználja. Ha van arcvédjegyük akkor ezt könnyen tudják majd kezelni.
Építkezők, edukátorok, úttörők
Ők nem celebek, nem is szórakoztató jelenségek sokszor, hanem gondolkodók és építők, újraformálók. Képesek beindítani kommunikációs hullámokat, a követőik az arcuk alapján bíznak meg bennük. Hitelesek. Startup-alapítók, új irányzatok vezéralakjai, AI-fejlesztők, akik diktálják a tempót és a trendeket.
Fontos lenne védeni magukat. Nem azért, mert féltenék az ötleteiket, sokkal inkább azért, mert az értékük abban áll, hogy hitelesek. Ez pedig felelősséggel jár.
Az AI világában egyre könnyebb lemásolni az arcokat, klónozni a személyiségeket és „megtanítani” a stílust. Az érték, amit az influencerek közzétesznek, összekapcsolódik az arcukkal – ez az, amit a közönség felismer és elhisz.
A legtöbb ember azt gondolja, hogy ez nem munka. Pedig nagyon komoly anyagi és emberi megterheléssel jár. Feszített és következetes teljesítéssel, ami néha emberfeletti.
Egy arcvédjegy lehetőséget ad:
a visszaélések gyors letiltására
a tartalom hitelesítésére
a jövőbeni digitális termékek és avatarok jogi megalapozására
akár royalty (jogdíj) alapú hasznosításra is.
"1-2 éven belül kihalhatnak azok, akik nem élnek ezzel a lehetősséggel. A jövő a platformokon azé, a digitális gazdaságban az diktál, aki felismeri: az arca az érték, amit védenie kell. Erre való az arcvédjegy."

Összegzés
A meta-gazdaságban téved az, aki azt hiszi az arca csak az övé. Az üzlete, elérése, növekedése, mind az arcán ül, ha úgy tetszik. Az influencerek következő generációja már nemcsak tartalmat gyárt – hanem saját magát licenceli. A platformok erre minden lehetőséget megadnak, de magukat nekik kell védeni.
Az arcvédjegy nem hype, hanem az új korszak védjegye.
Ha szeretné megtudni, hogy mi az az arcvédjegy, olvasson bővebben erről az arcvédjegy szolgáltatásunk alatt az alábbi linkre kattintva.


Hozzászólások