top of page

Követőket szerez? Miért lehet sorsdöntő az arcvédjegy az Ön esetében is.

A kegyeleti jogtól az öröklésen át egészen a digitális gazdasági új elemek védelméig, rengeteg kérdés még megválaszolatlan az arcvédjegyek kapcsán. Közismert, hogy a reklámokban nem ritkán jelennek meg hírességek, akik már elhunytak. Az USA-ban a 2000-es években vált egyre inkább gyakorlattá, mert a halottak már nem válnak, drog botrányaik nincsenek, mégis képesek kívállóan az arcukkal eredményesebben eladni egy terméket.


Ott egészen másképp szabályozott a halottak személyiségének védelme. Itthon viszont már nem ismert annyira, hogy gyakorlatilag semmit nem tudunk csinálni, ha a halott hozzátartozónk képe megjelenik egy terméken.


Ha egy arcot csupán a személyhez fűződő joga véd, az a halálával megszűnik. A magyar jog szerint ilyenkor legfeljebb a kegyeleti jogra lehet hivatkozni – ez viszont kizárólag az emlék méltóságának megsértése esetén alkalmazható. A gyakorlatban elég furcsa eredményekkel hathat a családra, miután a kegyeleti jogok megsértésének megítélése nem a sérelmet megélt családtag szubjektív értékrendjén alapul.


A gazdasági visszaélések, mesterségesen generált (AI) arcképek, vagy például influencer-paródiák esetén még a kegyeleti jog is kevés lesz. Na nem mint hivatkozási alap, hanem az eltérő nemzeti elképzelések miatt gyakorlatilag lehetetlen érvényesíteni. Mire egyáltalán odáig eljutunk, hogy alperest tudunk állítani, a virális terjedésnek köszönhetően a kár felbecsülhetetlen lesz, a másik oldalon a haszon bezsebelt, persze végrehajthatatlan cserébe.


A jog gyakran késik – a digitális tér viszont nem vár. Miért megoldás az arcvédjegy?


Az elmúlt napokban felrobbantotta a sajtót: az Astronomer tech cég CEO-ja és Chief People Officere egy Coldplay koncerten egymásba fonódva bulizott a kiss cam-en, miközben mindketten házasok.


Nem a botrány a lényeg. Hanem az, hogy egy archoz, egy személyhez ma mekkora márkaérték kapcsolódik – és hogyan omlik össze pillanatok alatt. Egy CEO, HR vezető ma már a cég arca. Nemcsak LinkedIn-en és a Forbes címlapján, hanem a hétköznapi életben is. A munkavállalók, a partnerek, az ügyfelek a vezetőben látják az értékrendet, a hitelességet, a kultúrát. A vezető arca a brand része.


Ha az „arc” veszít a hitelességéből, romlik a brand értéke is, a befektetők bizalma csökken, az ügyfelek elbizonytalanodnak, a munkavállalók lefagynak. A kérdés nem az, hogy joguk van-e a magánélethez. Hanem az, hogy a közélet és a munkahelyi kultúra határa elmosódott. Az arcuk az üzlet része lett.


A digitális térben egyre több szakember, sportoló vagy tartalomgyártó épít karriert saját arcára, a jogi háttér azonban többségében és gyakran lemarad. Az arcvédjegy éppen ezt a hiányt pótolja. Valódi, kereskedelmi jogi eszközt ad a jogosult kezébe. Bejegyzésével kizárólagosságot, jogdíjat, jogérvényesítést lehet biztosítani – akár életünk során, akár azt követően. Mert a védjegyet ugye bármeddig meg lehet hosszabbítani, a jog pedig fennmarad a halálunk után is.


Az arcvédjegy örökölhető vagyoni jog lesz. Ez azt jelenti, hogy az örökös nem csupán érzelmi alapon, hanem jogi eszközként is rendelkezhet az elhunyt arca felett: dönthet arról, hogy használják-e, hasznosítják-e, tilthatja vagy licencelheti azt.


Ez különösen fontos lehet azok számára, akik digitális csatornákat építenek, mesterséges intelligenciával készült avatárokat hoznak létre, vagy akár élethű tartalmakat hagynak hátra. A platformfiókok ugyanis jelenleg nem örökölhetők, szigorúan a felhasználó és platform közti szolgáltatási szerződésen alapulnak.


Persze a szerzői jogi tartalmak vagyoni jogait akár kijárhatja magának az örökös, de mindannyian tudjuk, hogy itt az elérés a lényeg és a közösség, ami gazdasági értéket hordoz.


Cégvezető, akinek személyes megjelenése a vállalati arculat része és védjeggyel védhető

Házasság, vagyonvédelem – és amiről ritkán esik szó


Ha az arca értéket közvetít – például egy vállalkozás, tanácsadói tevékenység, tartalomgyártás során –, érdemes tudnia: a magyar házassági vagyonjog szerint minden, amit a házasság alatt munkával szereznek, közös vagyonná válik. Ide tartozhat a jogdíj, image-használatból származó bevétel vagy akár az arccal szerzett piaci érték is.


A védjegy abban segíthet, hogy mindez különvagyonná váljon – különösen, ha megfelelő vagyonjogi szerződéssel egészül ki.


Egy arcvédjegy persze nem old meg mindent – de nélküle a jelenlegi szabályozási keretben elég nehéz védekezni, letiltani vagy érvényesíteni, hasznosítani azt az értéket, amit valójában épít a jogosult.


Az arcvédjegy egyáltalán nem a hírességek kiváltsága. Épp ellenkezőleg: olyan személyek számára jelent megoldást, akik tudatosan építik személyes márkájukat, arcukkal kommunikálnak, vagy akár üzleti kapcsolatokat hoznak létre személyes jelenlétük révén. Coachok, szakértők, előadók, kreatív alkotók, sportolók – bárki, akinek az arca üzleti értéket képvisel.


Ahogyan a domainnév, a digitális szerzői jog, vagy az online reputáció: az arcvédjegy is olyan eszköz, amely ma még talán túlzásnak tűnik – de holnap alapkövetelmény lehet.


A kérdés nem az, hogy most ki használja az arcát. Hanem az, hogy amikor már valóban piaci értékké válik, ki fogja kihasználni az üres kapu effectet. Az arcvédjegy nem esztétika. Nem hiúság. Üzleti eszköz. Reputációs védelem. És aki vezető, annak az arca: közéleti lesz előbb-utóbb - akkor is, ha nem akarja. Ez a digitális gazdaság következménye.


Ha szeretné tudni, hogyan alkalmazható az arcvédjegy öröklési, házassági, platformhasználati vagy üzleti szempontból – segítünk a konkrét lehetőségek feltérképezésében.




Comments


bottom of page